Закарпатським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України розглянуто Ваше звернення від 06.12.2006р. (вх. №22-01/51-Ко від 07.12.2006р.) щодо тарифів на житлово-комунальні послуги для мешканців м.Ужгород.
Згідно ст.ст.7,16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та ст.28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуг, затвердження норм споживання, якості, режиму надання житлово-комунальних послуг з урахуванням технічних можливостей підприємств та контроль за їх дотриманням віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг.
Таким чином, встановлення розмірів тарифів на житлово - комунальні послуги, конкретного режиму їх надання та норм споживання законодавчо віднесено до виключної компетенції виконавчих органів рад.
Рішенням виконкому Ужгородської міської ради від 26.07.2006р. № 174 "Про норми утворення твердих побутових відходів та тарифи на послуги з їх вивезення та знешкодження" встановлено тарифи більші попередніх від 2,8 до 3,8 разів.
В процесі здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції територіальним відділенням проведено перевірку Порядку формування тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2006р. № 1010 та Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2005р. № 560 (далі Порядок), відповідно якого розмір тарифів на зазначені послуги суб'єктами господарювання різних форм власності визначається по кожному будинку окремо залежно від кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій згідно з типовим переліком послуг з розрахунку на 1 кв.метр загальної площі квартири.
Рішенням виконавчого комітету Ужгородської ради розмір тарифів на зазначені послуги суб'єктами господарювання різних форм власності не визначений по кожному будинку окремо. Окрім того, тарифи для новоствореного підприємства КП "Уж", підприємств КШЕП м.Ужгорода та ТОВ "ЕКО-І" встановлено (погоджено) на рівні тарифів на послуги з вивезення твердих побутових відходів, як надаються КАТП-072801, чим порушено Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
С:\КОМРІЯЕК_І\2<х>Л\Кі/ІІс.(Іос •
-2-
Враховуюючи вищенаведене, територіальним відділенням листом від 05.01.2007р. №04-14/8 надано рекомендації виконкому Ужгородської міської ради скасувати рішення від 26.07.2006р. № 174 "Про норми утворення твердих побутових відходів та тарифи на послуги з їх вивезення та знешкодження", яким виведено зі складу квартирної плати вартість послуги по вивезенню твердих побутових відходів, рішення від 23.08.2006р. № 223, яким погоджено тарифи на зазначені послуги, які надаються ТОВ "ЕКО-І", рішення від 03.10.2006р. № 248, яким встановлено тарифи для КП "Уж" і КШЕП М.Ужгорода.
Крім того, територіальним відділенням проведено перевірку порядку формування тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, які надає комунальне підприємство "Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Ужгорода", якою встановлено, що розрахунок діючих тарифів не відповідає Порядку формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2006р. № 959, що призвело до необгрунтованого завищення тарифів на ці послуги та їх здорожчання для споживачів.
Встановлено також, що обсяги видобутку та обсяги реалізації питної води з кожним роком знижуються, при цьому, витрати води в системі водопостачання міста зросли з 20,7 відсотків у 2001 році до 33,5 відсотків у 2005 році.
Не приймаючи до уваги зазначені обставини, у порушення вимог Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р. № 630, норми споживання питної води для населення м. Ужгорода та графік подачі води не переглядалися з 2001р.
Зниження обсягів видобутку та реалізації питної води населенню міста, значне зростання втрат питної води в системі водопостачання, дають підставу висновку про те, що норми споживання питної води для населення повинні бути переглянуті, що і передбачено вимогами ст. 16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Враховуюючи вищенаведене, територіальним відділенням листом від 06.12.2006 №04-14/2192 надано рекомендації виконкому Ужгородської міської ради привести у відповідність до вимог чинного законодавства рішення від 26.07.06 № 175 "Про тарифи на послуги водопостачання та водовідведення" та привести до обгрунтованого рівня норми споживання питної води для населення обласного центру.
У разі невиконання положень рекомендацій, відносно виконавчого комітету Ужгородської міської ради буде порушено справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.